Wat doen fysiotherapeuten?

Professional op het gebied van motoriek en lichaamshouding

Een fysiotherapeut weet alles van de mechanismen die jou laten bewegen. Beweging is een samenwerking tussen spieren, gewrichten en gedeeltelijk zenuwen. Bij pijn tijdens het bewegen kun je dus altijd terecht bij een fysiotherapiepraktijk, omdat zij een brede kennis hebben over jouw ‘bewegingsapparaat’. Maar niet alleen pijn: ook moeite met bepaalde bewegingen of alledaagse handelingen, kunnen redenen zijn om langs te komen. Of sportblessures, zoals een verstuiking of een gescheurde achillespees. Maar niet altijd heeft het een duidelijke oorzaak, ook met chronische pijntjes en bewegingsproblemen ben je bij een fysiotherapeut op het goede adres.

Dit is slechts een greep uit de vele klachten, vragen en symptomen waar onze fysiotherapeuten een antwoord op hebben. Bijvoorbeeld hoofdpijn zonder duidelijke oorzaak, of een ziekte die chronisch van aard is zoals Osteoporose of Parkinson.

Wat er ook speelt: langskomen kan geen kwaad, je doet er hoe dan ook goed aan. Als er niets aan de hand blijkt te zijn, hoef je in elk geval niet meer met de onzekerheid te kampen. Maar ook als er duidelijk iets speelt, kunnen we jouw klacht inschatten en een oplossing aanbieden. Dat geeft je meteen een goede indicatie van het tijdsverloop van het herstel, en of je wel of niet kan blijven sporten en werken.

Een zorgvuldige behandeling

Elke behandeling is maatwerk, het is ontzettend persoonlijk omdat het is ingericht op jouw lichaam. Iedereen heeft weer een ander lichaam, vertoont ander gedrag en beweegt op een andere manier. Sommige dingen kun je gemakkelijk aanpassen, anderen minder. Hoewel jij het werk doet, begeleiden onze fysiotherapeuten je door het hele proces. Ze stippelen een oefenschema voor je uit, met doelgerichte oefeningen en tussentijdse evaluaties en meetmomenten.

Het beweegschema is de kern van het beroep van een fysiotherapeut. Het plan is bedoeld om jou een bepaalde zorg te bieden, zodat je vooruitgang boekt zonder jezelf te forceren. Hierdoor worden je spieren krachtiger, maar behouden ze hun souplesse. Ook houden ze een goede lengte.

Focus op herstel en preventie

Er staan twee dingen op het programma, enerzijds werk je aan herstel door middel van rustmomenten en het doen van oefeningen. Daarnaast zorg je ervoor dat je bepaalde dingen aanpast, zodat je de klacht voorkomt in de toekomst. Dat kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld een andere warming up. Maar ook houding, je baan of je nachtrust kunnen meespelen.

Zoek jij een goede fysiotherapeut? Kijk of de praktijk geregistreerd is bij de beroepsvereniging.

Kijk altijd goed of een praktijk een BIG-registratie heeft en of deze is aangesloten bij een beroepsvereniging. Deze twee kenmerken zijn namelijk typerend voor de kwaliteit van de behandeling. Een ander essentieel aspect is het contact tussen fysiotherapeut en patiënt, zorg dat er een goede klik is! Omdat een fysiotherapeut ook een soort coach is, gaat het herstelproces een stuk efficiënter als je het met diegene goed kunt vinden. Vergeet daarnaast de manier van behandelen niet, vaak worden er standaardmethoden gebruikt, maar dit varieert nog wel een beetje per praktijk. Als er geen spoed is, kan het geen kwaad om je te oriënteren bij verschillende praktijken.